Singles day – en større handelshøjtid end Black Friday

Singles day – en større handelshøjtid end Black Friday

I en stadigt mere forbundet verden dukker flere og flere nye højtider op, uanset hvor de nu end oprinder. Få andre steder i verden står til at have flere singler, specielt mænd, end Kina. Til trods for hvordan frustration over denne tilstand kan være meget udbredt, er der dem, der besluttede sig for at gå mod strømmen og vise stolthed over statussen.

Ud af disse omgivelser opstod den såkaldte Singles day, der med tiden gik hen og blev til en af de største handelshøjtider på verdensplan. Endda større end Black Friday. Læs evt. mere på Singlesdaydanmark.dk

En kort oprindelseshistorie

Singles day er som sagt en højtid, hvori man fejrer det at være single. Det er ikke helt entydigt, hvordan Singles day startede, men en af de mulige oprindelseshistorier er, at fire mandlige studerende på Nanjing Universitet diskuterede, hvordan de kunne bryde singlelivets monotoni.

Her besluttede de sig for, at den 11. november ville være den rette dato. Ser man det repræsenteret med tal (11/11), ser man fire ettaller, som symboliserer fire singler. Fra Nanjing Universitetet i 1993 spredte højtiden sig til andre universiteter i byen Ninjing i løbet af 1990’erne og er siden da blevet spredt yderligere gennem stigende brug af sociale medier.

I 2009 fik den kinesiske e-handelsgigant Alibaba øjnene op for dagen og besluttede sig for at lancere ”Dobble 11” tilbud og har siden opnået trademark på Singles day. Et af højtidens formål er at forstærke salg mellem Kinas Gylden uge nationale højtid i oktober og julesæsonen i december.

Hvad gør man på Singles day?

Mens der ikke er nogen faste traditioner for dagen, er det ofte en dag, hvori mange singler slutter sig sammen i par. Det kan for eksempel være gennem blind dates eller andet. Generelt er det oftest begivenheder rettet mod folk i deres 20’ere.

Flere salg end Thanksgiving, Black Friday og Cyber Monday til sammen

Singles day er hurtigt blevet en af de største handelshøjtider og har takket være internettet spredt sig uden for Kinas grænser. I 2015 lykkedes Alibaba med at få solgt, hvad der svarer til næsten 96 milliarder danske kroner. For at sætte det i perspektiv, er det næsten det dobbelte af, hvad der blev solgt online i USA på Thanksgiving, Black Friday og Cyber Monday sammenlagt. Den samlede fortjeneste løb op på ca. 50 milliarder danske kroner.

Singles dag på global skala

Uden for Kina er det særligt i den sydøstlige del af Asien, hvor dagen har mærket fremgang. Her har forbrugere bestilt 6,4 millioner forskellige ting blot i 2017. Andre steder i verden er det ikke altid, at Singles day beholder samme dato, hvis overhovedet navn. I Storbritannien fejres højtiden under navnet National Singles Day og fejres den 11. marts.

I Tyskland er det dog begrænset til nogle få virksomheder med Media Markt blandt dem. De forsøgte det også i den belgiske Media Markt, men har fået ganske negativ modtagelse givet, at den deler dag med den våbenhvile, der afsluttede første verdenskrig. En dag hvori belgiere mindes de faldne. Her i Danmark er det Elgiganten, der er stået for at introducere det.